Типові помилки під час реєстрації ФОП і як їх уникнути
Реєстрація ФОП в Україні сьогодні може бути здійснена як під час особистого візиту в будь-який ЦНАП, так і онлайн, з використанням державних послуг сервісу «Дія». Процедура реєстрації досить проста. Пакет документів та необхідних умов мінімальний: паспорт і податковий номер, якщо оформлення проводиться в ЦНАПі, або КЕП та реєстрація в «Дії», коли ФОП відкривають онлайн.

Проте водночас реєстрація ФОП передбачає низку нюансів, про які треба знати, щоб уникнути помилок і неприємностей як під час оформлення, так і в процесі ведення підприємницької діяльності.
Чому можуть відмовити під час відкриття ФОП
Першочергово варто розглянути помилки, через які можуть взагалі відмовити в прийнятті заяви на відкриття ФОП. Найбільш типовими причинами є такі:
- Невірно внесені персональні дані у заяві (з помилками).
- Велика кількість виправлень, помарок в паперовій формі.
- Подання документів особою, якій не надано на те повноважень.
- Використання неактуальної форми реєстраційної заяви.
- Невідповідність адреси реєстрації фактичним даним заявника.
- Подання документів з простроченими або недійсними даними.
- Недійсний КЕП (вийшов термін, наприклад).
Також відмовити в реєстрації ФОП можуть в ситуації, коли в ЄДР є дані про заборону проведення реєстраційних дій судовим рішенням, якщо особа вже зареєстрована підприємцем. Наприклад, колись було відкрито ФОП, діяльність не велась, але заяву на припинення подано не було і в реєстрі все ще є відомості.
Помилки в реєстрації, які виявляються пізніше
Технічні проблеми в оформленні ФОП зазвичай виявляються та усуваються відразу. Більш серйозними є помилки, що стають очевидними вже в процесі ведення діяльності. Адже до подання заяви майбутньому підприємцю треба визначитися з двома важливими моментами – вибрати режим оподаткування та підібрати коди видів діяльності.
Систем оподаткування в Україні ФОПам доступно дві – загальна та поділена на 4 групи спрощена. Сплата податків за умовами загальної системи передбачає:
- високі ставки – до 45%;
- можливість віднімати від бази оподаткування суми витрат і платити кошти в бюджет з чистого доходу;
- суворі вимоги стосовно ведення бухобліку;
- низку інших умов, які встановлює ПКУ.
Натомість спрощена система дає певні послаблення, дозволяє платити значно менші суми в бюджет, але встановлює низку обмежень для бізнесу. Так, наприклад, реєстрація ФОП 3 групи передбачає вимогу сплачувати 3-5% єдиного податку і всього 1% військового збору, на 1 і 2 групах ставки фіксовані і також набагато нижчі, ніж на загальній системі.
Проблеми з вибором системи оподаткування
Невірний вибір групи, системи оподаткування на етапі реєстрації може призвести до значних фінансових витрат, а також порушень. Наприклад, є види діяльності, якими не можна займатися на 1 групі єдиного податку, коло контрагентів, з якими заборонено співпрацювати 2 групі. Встановлені ліміти доходів, є вимоги щодо здійснення розрахунків.
І все це потрібно враховувати під час реєстрації ФОП, адже в заяві треба вказати потрібну систему, групу. Тому краще за все до заповнення форми проконсультуватися з бухгалтером, який допоможе підібрати найбільш вигідний варіант оподаткування.
Вибір невірних кодів економічної діяльності
Ще однією розповсюдженою помилкою є вказання в заяві на реєстрацію КВЕДів, що не відповідають специфіці діяльності ФОП. КВЕД – це спеціальне позначення, код, який відображає певний напрямок, вид діяльності. Кожен бізнес повинен мати зафіксовані в ЄДР коди, працювати в їх межах – хоча б за одним, що внесений в реєстр.
Всі коди зібрані в класифікаторі, там же подані їх детальні описи. Проте підприємці все одно часто невірно підбирають КВЕДи – не враховують особливостей бізнесу, не беруть до уваги деталі, невірно розуміють суть напрямку. А ведення діяльності за незареєстрованим кодом – це порушення, за яке ДПС також накладає санкції.
Тому вибір кодів теж варто довірити спеціалісту – досвідчений юрист допоможе підібрати список потрібних КВЕДів, що максимально точно й повно відображатимуть особливості ведення підприємницької діяльності конкретного ФОП.